Gezonde chocolademousse: guilt-free genieten

Enkele dagen geleden was ik op een verjaardagsfeestje toen een nostalgische bui mij overviel. De aanleiding? Het dessert … Een chocolademousse die mij onmiddellijk terugkatapulteerde naar mijn toffe kindertijd in Koningslo, op een boogscheut van Brussel.

Warme herinneringen

Terugdenken aan thuis roept warme herinneringen op. Enkele beelden uit mijn jeugd? Papa die druk aan het werk was aan zijn bureau, mijn broer die met de volumeknop op negen luisterde naar Phil Collins en mijn mama die haar kooktalent demonstreerde aan het fornuis. En je kunt nu wel al raden wat er regelmatig op het menu stond. 😉  Een zalige tijd waar ik met veel plezier op terugkijk.

Glazen potjes

Mijn mama kon (en kan nog altijd) overheerlijke chocolademousse maken. Je haalt gegarandeerd het laatste restje met je vinger uit het potje! Mijn mama gebruikte in mijn kindertijd de mooie glazen potjes die van mijn grootmoeder waren geweest. Echte erfstukken die nu in mijn keukenkast staan. De chocolademousse van mama hoorde gewoon in die potjes!

Ontbijt, snack én dessert

Ondertussen ben ik zelf mama. En dat betekent chocolademousse maken voor mijn zoontje Matteo. Ik heb van het recept van mama een gezonde versie gemaakt. Zo eentje die je ook mag eten als je aan het diëten bent. Want in een dieet is er voor mij ook plaats voor een lekker en gezond dessert. Mijn chocolademousse bevat alleen maar gezonde ingrediënten. Je kunt de mousse zelfs als ontbijt of tussendoortje eten. Wat ik dan ook doe … terwijl ik naar Phil Collins luister en terugdenk aan mijn jeugd. 🙂

Recept chocomousseEenvoudig recept

Heb ik je nieuwsgierig gemaakt? Dan leg ik je graag uit hoe je deze gezonde chocolademousse zelf klaarmaakt.

Dit heb je nodig:

  • een banaan
  • een avocado
  • een gehoopte eetlepel rauw cacaopoeder
  • een eetlepel kokosolie op kamertemperatuur
  • koudgeslingerde honing (zonder kan ook)

Heb je alles in huis? Pel dan de banaan, haal het vruchtvlees uit de avocado en doe alles samen met het cacaopoeder en de kokosolie in de blender. Even blenden en je gezonde chocolademousse is klaar! Hou je van afwisseling? Dan kun je de chocolademousse eventueel garneren met vers fruit, cacao nibs of fijngehakte nootjes.

Smakelijk!

Gezonde groetjes

Lynn

 PS Wil je meer lekkere, gezonde en gemakkelijk te bereiden recepten ontdekken? Bekijk en beleef dan de onlineworkshops van Goesting in Gezondheid!