Een evenwichtige darmflora in 8 weken - week 4 | Goesting in Gezondheid

Een evenwichtige darmflora in 8 weken … Week 4

De les van week 4 gaat over het effect van dranken op je spijsverteringsstelsel. Voor iemand zoals ik, die cola drinkt alsof het water is, is deze les een echte eyeopener. Lynn raadt me aan om eerst het pdf-bestand met haar uitleg over gezonde en ongezonde dranken aandachtig te bestuderen.

Veel info is niet nieuw, maar wel een goede reminder. Frisdrank en koffie zijn niet goed voor je darmen. Niks nieuws hier. 😉 Maar van sommige zaken schrok ik toch wel. Nooit gedacht dat mijn flinke scheut koemelk bij de koffie en mijn voorliefde voor milkshakes een negatieve impact op mijn spijsvertering kon hebben …

Dag 22

Ik begin met kleine stapjes en vervang de gewone koemelk in mijn koffie door een plantaardige variant. Ik hou het bij één glas cola per dag (moeilijk!). En ik voeg een schijfje citroen bij mijn glaasjes water, zoals Lynn voorstelt.

Vanavond had ik een afspraak met mijn beste vriendin Tine in ons favoriete café. Ze vindt dat ik straal (glunder, glunder :-))! Ik vertel haar over het online traject voor gezonde darmen dat ik aan het volgen ben en het positieve effect ervan op mijn lichaam én humeur. Lynn raadt alcohol zo veel mogelijk af … maar ik drink toch een glaasje cava voor de gezelligheid. Toch al een betere keuze dan een calorierijke mojito.

Dag 24

Ik mis mijn dagelijkse dosis cola en ben het citroenwater ook al een beetje beu. Gelukkig heeft Lynn bij les 4 een smoothieworkshop toegevoegd. Ik bekijk de video en probeer de Power Smoothie uit. De ietwat vreemde combinatie van spinazie en chocolade werkt. Verrassend! De smoothie vult goed – ik heb drie uur lang geen honger meer – en smaakt heel lekker.

Dag 27

De Guilty Pleasure Smoothie blijkt een prima alternatief te zijn voor mijn geliefde milkshakes. Zoals beloofd smaakt deze smoothie naar een ongezonde chocolademilkshake, maar dan bomvol energierijke voedingsstoffen.

Terug