Een evenwichtige darmflora in 8 weken … Week 8 - Goesting in gezondheid

Een evenwichtige darmflora in 8 weken … Week 8

Week 8:

Het traject zit er bijna op. En het is heel wat sneller gegaan dan ik dacht. Lynn eindigt het traject met een interessante video over de effecten van osteopathie en hoe zulke behandelingen precies gebeuren.

Dag 52: Ik moet toegeven dat ik nooit goed geweten heb wat een osteopaat nu precies doet. Nadat ik de video bekeken heb, besef ik dat osteopathie veel meer inhoudt dan ik dacht. Lynn gaat actief op zoek naar de oorzaak van klachten. En die is vaak in de darmen te vinden …

Dag 54: Ik vul mijn eetdagboekje aan (ook nog voor de afgelopen week ?). Mijn darmflora mag dan wel verbeterd zijn, mijn uitstelgedrag en vergeetachtigheid zijn dat niet. Ik blader het boekje nog eens door en merk dat mijn nieuwe eetgewoontes de grootste verandering zijn van dit traject van acht weken. Ik eet nu veel gevarieerder, vermijd junkfood (al zal ik nooit volledig kunnen afkicken van frietjes en milkshakes) en heb bijna alle frisdrank uit mijn koelkast verbannen.

Dag 56: De week loopt op z’n einde. Stiekem zal ik het toch een beetje missen. De lessen waren voor mij een wekelijkse uitdaging die ik met plezier en nieuwsgierigheid aanging. Het traject stopt, maar ik ga zeker door! Deze gezondere levensstijl heeft zijn effect bewezen. Zowel mijn darmen (veel minder zure oprispingen en zelden nog een opgeblazen gevoel) als mijn mentale gezondheid (meer energie) zijn verbeterd. Ik voel me veel beter in mijn vel! Ik ga dus zeker door met gezonde voeding (geitenkaas, citroenwater en groentesapjes heb ik echt leren appreciëren), beweging (dagelijks met de hond wandelen en wekelijks joggen moet lukken) en natuurlijk … genoeg ontspanning.

Maar … twee keer per maand ga ik een cheat day inlassen. Dan smeer ik wél die chocoboterhammen ’s ochtends, bestel ik een dubbele cola op café en ruil ik mijn rondje joggen in voor een avond zetelhangen. Kwestie van evenwicht, hè. ?

Terug