Een evenwichtige darmflora in 8 weken … Week 7 - Goesting in gezondheid

Een evenwichtige darmflora in 8 weken … Week 7

Ping! Daar is het mailtje van Lynn weer. Een nieuwe week, een nieuwe les. Het onderwerp van les 7 is stress en de invloed daarvan op je darmen. Lynn geeft ook tips en advies over hoe beweging je stressniveau onder controle houdt. Of ik een stresskip ben? Zonder twijfel. Deadlines, afspraken en planningen zorgen maar al te vaak voor chaos in mijn hoofd. Ik klik dus meteen op de video.

Dag 45:

‘Gezonde darmen zijn het resultaat van een gezond voedingspatroon.’ Check.
‘Ontspanning is essentieel.’ Check.
‘Genoeg beweging is belangrijk.’ Uhm …
‘Voldoende nachtrust is een must.’ Geen commentaar.

Ik doe nu al zes weken mijn best om gezonder te eten, dus dat zit wel goed. Ook tijd voor ontspanning is er zeker genoeg. Op stap met vriendinnen, een serie bingewatchen of een lekker lange douche: het is allemaal deel van mijn wekelijkse routine. Over naar puntje drie op de lijst: beweging. Ik ga af en toe wandelen met de hond, maar daar blijft het dan ook bij. En vijf uur slaap per nacht is vast niet wat Lynn verstaat onder ‘een goede nachtrust’. Werk aan de winkel dus!

Dag 46: Het is een zonnige dag. Ik bel een vriendin op met de vraag of ze na het werk samen een rondje wil gaan joggen. Ze is verbaasd over mijn voorstel (zo zie je maar hoe weinig ik sport ?), maar ze gaat akkoord. Om 20 uur trek ik mijn oude sportschoenen aan. We ontmoeten elkaar bij haar thuis en starten ons rondje. Helaas is mijn conditie zo goed als onbestaande, dus lang hou ik het niet vol. Na een kwartiertje is het joggen eerder kuieren geworden. Ik troost me met de gedachte dat wandelen ook een goed effect heeft op mijn spijsvertering.

Dag 47: Het is 23 uur en ik lig al in m’n bed. Een primeur voor een nachtraaf die haar bed zelden ziet voor middernacht. Ik probeer deze week echt aan mijn slaapritme te werken. Mijn interne klok kan wel een reset gebruiken. Ik val in slaap om 23.45 uur en voel me de volgende ochtend best wel uitgeslapen en energieker.

Dag 49: Na het werk kom ik gestrest thuis. Het was druk en er zitten verschillende deadlines aan te komen. Ik herinner me dat Lynn in haar video vertelde over meditatie. Ik ga een kwartiertje op de zetel liggen, sluit m’n ogen en probeer helemaal nergens aan te denken. Ik val bijna in slaap. Ach ja, meditatie of powernap, het is een dunne lijn. 🙂

Na een weekje meer slapen en meer bewegen voel ik dat ik meer honger heb tijdens de middag.

Terug