Gezond lunchen in drukke tijden

Druk, drukker, drukst … het najaar is begonnen en dat zul je geweten hebben. Van die zalige gemoedelijkheid van de zomer merk je amper nog iets. In het najaar draait alles weer op volle toeren. Je combineert je gezinsleven en huishouden met een drukke job, wilt tijd doorbrengen met familie en vrienden, en als het even kan genieten van wat me-time. Het resultaat? Een overvolle agenda en racen tegen de klok. De gezonde eetgewoontes die je tijdens de kalmere zomermaanden had ontwikkeld, zijn dan vaak het eerste slachtoffer …

Goesting in gezondheid - snacks

Gezond lunchen = energiedip vermijden

Gezond ontbijten lukt nog wel. Je staat wat vroeger op om ook in de najaarshectiek een lekker en gezond ontbijt te maken voor je huisgenoten en jezelf. Maar gezond lunchen is vaak een grotere uitdaging. Ik geef toe: ook voor mij is het niet altijd evident om ’s middags gezond te eten. Ongezonde snacks, snelle voeding of junkfood kun je op elke straathoek kopen. Even een belegd broodje uithalen of snel een spaghetti gaan eten, vraagt minder inspanning dan een gezonde maaltijd mee naar het werk te nemen. Maar – en dat heb je ongetwijfeld al gemerkt – zo’n ongezonde lunch vergroot de kans op een energiedip in de namiddag.

 

Vier tips voor gezonde lunchgewoonten

Ik geef je graag vier tips om je gezonde lunchgewoonten ook in drukke tijden vol te houden. Zelf pas ik ze elke week toe en ik vind het resultaat geweldig: ik voel me goed en energiek, de hele dag door.

 

1. Bereid je voor

Een goede voorbereiding is het halve werk. Wil je tijdens je drukke week gezond lunchen? Dan denk je daar vooraf beter goed over na. Maak in het weekend een lijstje van gezonde lunches en haal de nodige ingrediënten in huis. Laat je gezonde lunch niet afhangen van het toeval, want dan zal het moeilijk zijn om je gezonde eetpatroon vol te houden. Zelf reserveer ik de zondagochtend om mijn lunches voor de week voor te bereiden.

 

Goesting in gezondheid - salade

2. Hou het simpel

Een gezonde lunch kan ook heel eenvoudig zijn. Je hoeft heus geen uren in je keuken te staan. Met fruit, groenten en granola kom je al heel ver. Een fruitsalade of een slaatje met noten is bijvoorbeeld zo klaar. Heb je eens wat meer tijd? Maak dan een grote pot verse groentesoep en vries die in kleinere porties in. Zo heb je altijd een lekkere en gezonde lunch binnen handbereik. Als ik een drukke dag met veel verplaatsingen voor de boeg heb, neem ik bovendien altijd een kommetje gemengde noten of granola mee. Zo weet ik zeker dat ik kan weerstaan aan de verleiding om onderweg een voorraad chocoladekoeken te kopen in een tankstation.

3. Doe het samen

Ik haal er veel voldoening uit om gezonde lunches voor te bereiden voor mezelf. En samen met mijn zoontje Matteo vind ik het nog zoveel leuker! Ik kan je echt aanbevelen om eens open te staan voor de creativiteit van je oogappels. Probeer hun suggesties en experimenteer met gezonde ingrediënten. Zo kom je niet alleen tot vernieuwende en verrassende creaties, maar ben je ook meteen zeker dat je kinderen lekker en gezond lunchen.

 

4. Zondig af en toe

Gezond lunchen mag geen opgave of obsessie zijn. Het moet leuk blijven. Als je je gezonde eetpatroon gemakkelijker volhoudt als je af en toe je tanden in een heerlijke hotdog of broodje met brie zet, doe dat dan vooral. Met mate uiteraard. Een gezond eetpatroon is een langetermijndoelstelling. En die bereik je door in te zetten op een gezonde balans, niet door te kiezen voor een extreme aanpak.

Veel succes!

Gezonde groetjes
Lynn

Wil je meer weten over gezonde eetgewoonten? Of ben je op zoek naar professionele begeleiding om een goed eetpatroon te ontwikkelen? Neem dan gerust contact met mij op.