Eet goed, slaap goed

Het televisieprogramma De slapelozen, de Humo-reeks over bekende Vlamingen die de slaap niet kunnen vatten, en talrijke artikels over insomnia in kranten en tijdschriften … Eén ding is zeker: slapeloosheid is een hot item.

De remedie? Wel, één remedie die voor iedereen werkt, is er helaas niet. Maar ik weet dankzij de verhalen van mijn patiënten dat gezond eten helpt om beter te slapen.

Sloopwerken Slapeloosheid nv

Het is goed dat er zoveel aandacht is voor slapeloosheid. Want een gebrek aan slaap sloopt je. Vraag dat maar aan elke nieuwe ouder. Kersverse mama’s en papa’s zien er – met alle respect – zelden stralend uit. Ik krijg nog altijd een ongemakkelijk gevoel als ik foto’s van mezelf zie uit de tijd dat Matteo een baby was. 🙂

Voor nieuwe ouders – en slapelozen – is er geen sprake van wakey wakey, rise and shine. De eerste twee misschien wel nog, maar shine? Neen, dat zit er echt niet in.

Voor een lange periode niet slapen is niet goed voor je gezondheid. Je kunt na enkele weken meespelen in Walking Dead, je concentratievermogen is desastreus, je geheugen wint moeiteloos de award voor Beste Zeef op een beurs voor keukenartikelen, je kunt niet op je woorden komen, je bent ontvlambaarder, en ga zo maar door. Lezers die lijden aan slapeloosheid weten ongetwijfeld wat ik bedoel.

Melatonine, het slaaphormoon

Ongeveer 15 procent van de Belgen kampt met slapeloosheid. Vraag je hen naar de oorzaak? Dan krijg je bijna altijd stress als antwoord. Dat is ook de reden voor slapeloosheid die in de media aandacht krijgt. En terecht. Stress heeft een negatief effect op je nachtrust.

Als je stress hebt, maakt je bijnier cortisol aan. En cortisol beperkt de aanmaak van serotonine, het gelukshormoon dat ook belangrijk is voor een goede nachtrust. Want serotonine stimuleert de productie van melatonine. En dat is het slaaphormoon. Slaag je erin om je serotonineniveau op te krikken? Dan zul je beter slapen.

Onthaasten, bewegen én gezond eten

Vaak krijg je het advies om te onthaasten, meer te bewegen, je stressfactoren te beperken, me-time te plannen en meer in de zon te komen (vitamine D weet je wel). Zo kun je de aanmaak van cortisol verminderen en de productie van serotonine stimuleren. En dat is allemaal goede raad. Ik voeg daar graag een factor aan toe die nog te vaak over het hoofd gezien wordt: gezonde voeding – en bij uitbreiding gezonde darmen.

Gezonde voeding – en reken daar gerust voedingssupplementen bij – is niet alleen belangrijk voor je algemene gezondheid en vitaliteit, het is ook essentieel voor een gezonde nachtrust. Zeker voeding met vitamine B3, B6, B12, selenium, omega 3-vetzuren, zink, tryptofaan en magnesium.

Eet daarom regelmatig:

  • vis, schaal- en schelpdieren
  • mager vlees zoals kip of kalkoen
  • bananen
  • amandelen
  • cashewnoten
  • aardappelen
  • peulvruchten
  • groene groenten
  • avocado
  • noten en pitten
  • sesamzaad
  • pure chocolade

Op mijn website vind je enkele onlineworkshops waarin ik lekkere gezonde ontbijtjes, snacks en drankjes klaarmaak die je ook helpen om beter te slapen. Yep, een ontbijt dat je beter laat slapen, zelfs dat kan in de wereld van Goesting in Gezondheid. 😉

De kracht van gezonde darmen

Gezonde darmen en een gezonde darmflora zijn essentieel voor een efficiënte verwerking van voedingsstoffen. Het zou ons te ver leiden om hier alles uit te leggen, maar je darmen en je darmflora besturen eigenlijk je hele lichaam. Ze hebben onder meer een impact op:

  • je algemene gezondheid
  • je immuunsysteem
  • je humeur
  • je gedrag
  • je hartritme
  • je kortetermijngeheugen
  • je kans op de ontwikkeling van ziektes, aandoeningen en depressie
  • je nachtrust

In mijn boek Goesting in gezondheid – Gezond eten voor rustige darmen en een energiek leven lees je meer over de kracht van je darmen. Nu ik erover nadenk, had ik beter als ondertitel Gezond eten voor rustige darmen, een energiek leven én een goede nachtrust gekozen. Een idee voor het volgende boek. 😉

Gezonde groeten en slaapwel

Lynn